1

Thursday, June 21, 2012

uNbeLived it..mU dAh jAdi PuaN RuhiL..

Special entry, dedicated to my BFF, Puan Ruhilhayati Bt Mahamad..
wow sudah jadi puan..serius cam tak caye je...haha..ore still tak caya mok..betol ke..dongeng ke..hahaha..mu dah jadi bini mat jusoh mok..
perangai tak matured ag kot..manja terlebih anak mak limah sebetulnya.. 

first step

 1st step - 24 January 2012..
tarikh tak ingat..ikut tarikh gambar..betul kan mok..
dan kata putus majlisnya akan berlangsung 2 June 2012..
 simple but sweet..
alololo..ini sgt la suweet...happy yer mok disunting mat jusoh..

beberapa bulan sebelum majlis

 mok memulakan preparation..
mok ni seorang yang sangat cerewet dan perfectionist komunis bagai ..
nak pilih bakul hantaran ni pun boleh pecah pala..yang meneman dia yang pecah pala..
itu tak kena ini tak kena..ada habuk sikit tak boleh..kalau ore la mok..
bakul sampah kalau ditampal ribbon,buh bunga sekuntum pun jadi cantek..
tu mu suka marah ore,suka take easy kan..cincai je wat keje.
perangai kitorang yang sangat2 berbeza..

seminggu sebelum majlis 

tuptup dah tinggal seminggu..
sangat cepat masa berlalu..
25-May-2012 teman ke rumah sewa mok yang terlocate di subang..
sekarang dah duk rumah sewa dah..dah berdikari..hari2 masak kari..hehe..
26-May-2012 kami berdua berangkat pulang ke Tok Bali...
mula2 mok drive ikut lebuhraya karak,
keluar Bentong Pahang dan terus ke Kelantan...
perjalanan yang mengambil masa selama lebih kurang 8 jam...
mula2 tu teman terpikir gak boleh ke kitorang yang pompuan ni 
drive punya la jauh..
jalan berliku2..no highway..kalau tayar pecah ke hapa cemana..
kalau enjin berasap ke cemana..tawakkal dan berdoa semoga selamat..
akhirnya bila nampak simbol tok bali seperti dia bawah ni ha,
syukur alhamdulillah..Allah selamatkan perjalanan kitorang..
selamat sampai..serius tak rasa letih pun..wahh beshnya...
aman damai negeri nik aziz ni ha..
Ni 2nd time datang tok bali..dan yang ketiga tu agak mustahillah..
sebab si mok dah jadi bini org..
kalau time kawan boleh la ikut dia balik kan..dah ada laki takkan kita lak nak menyibok..hahaha..
how come huh,this place very menyentuh jiwa..menengangkan jiwa..hehe..mungkin dekat ngan pantai kot..

bila dah sampai rumah,jumpa mak limah berkenal kenalan..
dulu datang ada pakmat je..mak limah takda..
dan mulakan beberapa lagi persiapan..
 hari2 mok dok tachup benda ni..itu tercabut ini tercabut..i
tu senget ini senget..haha..
saya tukang tgk dan geleng kepala..selagi tak majlis,selagi tu dia dok belek..
 sampai satu hari tu dia tido sebelah bakul hantaran ni..
teman : "mok,mu jaga bakul tu ke takot org usik"...
hahaha..sapa usik je aku pukul tangan dia..
 teman paling suka si basikal tua ini..tapi,gambar bakul yang siap hantarannya tak ada..bizi sangat sampai lupa nak ambik..
bizi ke..takla,goyang kaki je..
 beg ini pun sangat suweet..gotong royong buh cawan dalamnya...
 dan tampal love tu.."terima kasih dari ruhil dan yusoff"
love ni la satu2nya sentuhan teman..teman wat sendirik tau..mu suka ke tak suka ke..terima je la mok..sapa suruh org yang tak kreatif ni buatkan...
ok..dah nampak dah meriahnya preparation dia..dah ghoper ruhil sendat punya perkahwinan...

alololo...ayunya dia nak jumpe bakal mak mertua..sejuk pak mentua tengok..
terutamanya bila pakai tudung ore ni..
tudung ni cantek kan mok..serius ore rasa nyesal sgt tak beli banyak2 tudung kat kelantan..cantek2 gila..
g terengganu pun tak semeriah tudung2 kelantan..kat pasar2 pun jual tudung2 cantek..
mok,kalau mu balik kelantan,mu ingat ore,belikan tudung tau..
 ok..nak g rumah mat jusoh ni..mesti la cantek2...
jumpe mak mentua..mat jusohnya tak kelik ag..
jom ke kampung khor..betul ke nama kampung ni mok...
nnt mu edit ye kalau salah..
 lagi 2hari sebelum malam nikah..baru teringat nak beinai..
malam2 baru nak g cari ini..
selamat la ada...tukang tempek inainya mestilah mek limah..
bukan teman taknak tolong,
tapi mok marah sebab rupa macam taik je teman buat..
sehari sebelum malam nikah buat kaki pulak..
dan jari untuk nampak lebih hitam merah..
pastu mula la jadi anak raja.
"dah,kaki ore gatai..tolong garukan"
"dah,tolong buh bantal bawah kaki"
"dah,tolong mesejkan mat jusoh"
"dah,tolong letakkan handphone kat telinga,
nak ckp ngan mat jusoh ni sblm tdo"
dah..dah..dahhhhh!!!
dah pun kroh2 tido..
 
ke klinik gigi,bersihkan gigi supaya gigi pengantin sesinar gigi 
beruang fresh&white...
jom tengok hasilnya..
 sebelum scaling gigi..
and
.
.
.
.
taraa...gigi mok yang sudah bershining..
hehe..pastu bangga la tu gigi dia dah bersih...

malam 31-May-2012..
pemasangan dan process menyiapkan bilik pengantin dan meja makan beradap oleh mazni bridal and crew..
cantek tak..mestilah cantek,di monitor oleh si mok yang kaki tangan penuh berbalut inai...
kehulu ke hilir terjengket2..
esok paginya,sedang kroh2 lagi..
mak limah bukak pintu bilik..
"dah,teman makcik pergi pasar jelawat"
oh..saya lupa..kena teman mak limah pergi pasar..
sian mak limah tunggu anak dara ni tak bangun2 nak ajak pergi pasar..
beli macam2 barang basah ngan cari ulam2man..
gila sesaknya pasar..penuh ngan org jual2,org beli2,org jual beli..
kedai emas lak macam kedai ayam..ramai sesaja beli mas..
kaya betulla org klantan ni..
dah penuh kiri kanan tangan,siampan barang dalam kereta..pastu mengopi ngan mak limah kat pasar..
makan nasi dagang..wah rindu2..
bersembang la kitorg dua orang sepanjang perjalanan..
mak limah cerita kisah hidup,saya dengar..
saya cerita kisah hidup,mak limah dengar..
kadang2 macam itik cakap ngan ayam pun ado..sbb otak teman ni susah nak translate kecek klate ni..
sampai la rumah kitorang berborak..haha..

inilah harinya
1st June 2012-dalam pukul 6pm kitorang pergi la ke mazni bridal..
untuk preparation terakhir..make up malam nikah..
terasa perjalanan ke mazni bridal ni sangat jauh..mungkin denyutan jantung yang out of range..
yela,malam ni yang menukar status ruhil menjadi puan..

dan hasilnya..






muka nervous..
dan dengan sekali lafaz,
ruhil menjadi isteri kepada mat jusoh..
diwalikan olh pakmat di masjid syakirin tok bali..



 dan muka lega setelah sah bergelar isteri...amin..segalanya dipermudahkan..





last part of story
pagi 2-June-2012 adalah hari majlis perkahwinan si ruhil.. 
tetiba besh lak panggil mu ruhil,belah mat jusoh panggil mu  ruhil kan..
pagi ni ada tugasan penting yang harus teman buat..
ke pasar siti aishah,jelawat..
selepas dapat arahan,
penerangan panjang lebar barang yang nak dibeli dari si ruhil ,
toleh kiri toleh kanan,mana kak long ni (anak buah ruhil)..
nak ajak teman ke jelawat ni..
ok,kak long tak nampak batang hidung,terpaksalah redah sendiri la..
rasa2nya ingat jalan sebab pergi ngan mak limah semalam..
it take about 20minit..so saya haruslah memecut,,masa terlalu suntuk..
orang kat  rumah dah tunggu nak buat hidangan pengantin..
yehaa..that absolutely right..ini la pasarnya..saya berjaya sampai..

so,misi bermula..keluarkan list barang..
mok,ore masih ingat barang yang mu suruh beli..


"dah,mu g jelawat belikan..
-daun pudina (kalau takde jual,daun sup)
-timun
-salad
-carrot
-cili burung nak warna merah je..
-buah pelam,cari yang hijau kuning
-buah sunkist
-epal
-cocktail buah yang ada gambar betik kat tempat kedai borong haritu pergi..
-puding mangga
-ais cream soda
-sosej"


1st sekali, cari sayur sayuran..timun salad carrot,cili merah,duk la mencangkung asingkan cili merah ngan hijau..yang lain memang senang jumpa,tapi daun pudina..dari satu penjual ke satu penjual,tanya diorang daun pudina,semua geleng kepala..dan penjual sayur yang terakhir,"makcik ada tak daun pudina" mak cik tu balas "takdop dek"..teman:"kat mana nak dapat daun pudina"..makcik dengan loghat kelantannya "takpayah la cari dek daun merepek repek kat sini,daun pudina ke,daun mengkudu ke..takda orang jual..kat sini ..takde org guna daun pudina kat sini".hah,kena sekali..tetiba macam teringat pulak,rasanya aku dah tanya makcik ni mula2 sampai tadi,agaknya sebab dah penim pusing2 cari daun pudina,terpatah balik kat tempat yang sama..
tu makcik tu bengang kot..
baiklah makcik,kalau tak da,saya beli lah daun sup...settle..tapi terasa macam mahal lak beli sayur2..ooo pandai ye makcik2,mentang2 saya orang luar,di cas nya mahal..daun sup pun 2ringgit..huh..
so,sekarang bila pergi mydin,nampak daun pudina,ingat kat makcik tu..

2nd cari buah-buahan untuk hantaran..epal sunkist semua kacang je cari..
tapi masalahnya nak cari mangga..
mangga ni nak yang hijau kuning..pastu mestila cantik2 nak wat hantaran..tapi tengok semuanya kulit tak licin..takpela,beli kat pasaraya mana2 nantila..mesti ada jual ni..masih di pasar,nak beli cocktail..ingat kedai yang mok cakap,tapi lokasinya tak ingat kat mana..dari hujung ke hujung,takjumpa..fuhh..mybe deret lagi satu ni..yang ingatnya sebelah kedai mas,sebelah kedai mas ada kedai motor..yahhh..jumpe gak kedainya,dan cocktail pun ada..walaupun kedainya macam tunggang langgang..
tapi malangnya puding takde la pulak..

singgah kat gerai jual air,tanya pasaraya yang dekat kat sini kat mana..
makcik tu cakap "pasaraya pantai timur,tapi jauh sikit la,
adik terus je,nnt jumpe traffic light kat situ ada pasaraya pantai timur"..
tekan minyak punya tekan minyak, mana neh..napa jauh sangat..
rasa macam nak patah balik je..kot2 kene tipu ngan makcik tadi..
tapi takkan la makcik tipu,
alang2 dah jauh cari gak sampai dapat..
akhirnya jumpa..misi diteruskan..
cari mangga,puding,ais cream soda dan sosej..
alamak,mangga ngan puding tak ada..cemana nih..
kol mok jap sebab dah buntu,
"mok,ore dah cari puding tapi tak jumpe,cemana ni"
mok:"takyah la cari dah,balik je dulu,kat kedai tepi  rumah ada kot"
hmmm..

pastu patah balik ke pasar jelawat tadi,beli mangga,
satu plastik belinya,pandai2 la pilih mana yang elok..
yang pasti semuanya kulit tak cantek langsung,,janji ada la dari tak da..pastu masuk satu kedai ke satu kedai tanya puding,semua takda..hingga la ke kedai yang hujung..takde juga..balik je la,dah takda..

tapi still tak puas hati puding tak ada..pergi kedai macam 7E tok bali,takde gak,kedai makcik mok,takde gak..mok cakap kedai kat rumah dia ada,last gi situ,takde gak,dibaginya serbuk puding tu watpe..takmau..
taksempat masak2 dah ni..

balik la rumah dengan harapan hampa..serahkan semua barang yang beli tadi kat akak2 mok untuk digubal menjadi hidangan pengantin..pastu cakap dekat kak mar "kidah takjumpe la puding,cemana ni,kalau kidah pergi pasir puteh sempat tak,try cari kat sana"..kak mar:"sempat"..cepat2 start kereta g pasir puteh dan terus serbu pasaraya Econjaya pasir puteh sebab dengan yakinnya tempat ni ada jual puding,sehari sebelum tu ada nampak dah puding kat situ..
so misi settle..

on the way nak balik,handphone bunyi..akak kol.."idah,kami dah sampai pasir puteh"..teman:"idah pun kat pasir puteh ni,hangpa jalan je cari tok bali dulu"..teman tak boleh tunggu diorang balik sekali,puding harus cepat sampai kerumah..korang guna la GPS ye..serius hati dah dupdapdupdap,family dah nak sampai,means  lagi sejam saya berada di tok bali...
sungguh cepat masa berlalu..

sampai je rumah mok,turun kereta,cepat2 pass puding kat kak mar..diorang tengah gubal makanan pengantin..pergi mandi,tengah siap2kan beg,kak dilah cakap "mak kidah dah sampai"..oh no..
bilik si ruhil berkunci,maybe tgk photoshoot kot..
takpe la makan dulu ngan mak,beg pun dah kemas..
so hari terakhir tak sempat duk sembang2 ngan mok..

tiba la masa nak berangkat pergi..
habis makan,jumpe mok,tangkap gambar,peluk salam bagai..
dalam hati sedih gak..
sebab ada orang tu pernah cakap "hari perkahwinan kawan kita adalah hari terakhir kita bersamanya,selepas tu masa-masanya hanyalah disamping suaminya dan keluarga"
seminggu temankan mok menghadapi detik2 perkahwinan dia..
masa itu berakhir..
jumpe mak limah,salam tangannya,peluk tubuhnya,
dan mak limah cium pipi teman...sungguh terharu..
dan ucap terima kasih...masa tu serius,bergelingan air mata..tak terkata,sampaikan tak terluah saya nak ucapkan terima kasih pada makcik berikan layan terbaik sepanjang seminggu..mintak maaf kalau ada terkasar bahasa,halalkan makan minum..mintak maaf tak banyak membantu..
terima kasih pada semua adik beradik mok,kak mar,kak yah,kak siti,kak dilah,kak nani berikan layanan dan pengalaman berharga bersama korang..takkan dilupakan saat2 manis ni sampai bila2..
terima kasih..
dan teman paling rindukan akak cantek..
















so mok,
mintak maaf banyak2,ore tak banyak dapat tolong mu..
makin menyusahkan mu ada la kan..hehe..
buat benda asyik salah ke kan mok..nak kena marah baru betul..
yang mana ore dapat tolong tu,secara ikhlas dari hati ore..
takperlu mu rasa terhutang budi..
ore tak mengharapkan apa2 balasan..
cukuplah sekadar doakan yang terbaik untuk ore..
doakan kebahagian ore macammana bahgianya mu ngan usop..
ore harap mu jadi isteri yang solehah di sisi usop..
dan selalu berdoa di percepatkan pertukaran usop ke semenanjung..
tabah segala ujian rumah tangga ye mok..
sayammmu..

2 comments:

vwxyanabcd said...

kidah,mane gmbr ee snding? rjinnye kidah.brtuah ee dpt kwn cm ko.=)

aqidah said...

haha..gambar ee sanding xdop..balik sblm pengantin laki sampai..